2021. január 1-jén hatályba lépett a 2016. évi CLVI. törvény módosítása, amely kötelezi a szálláshely-szolgálatót, hogy a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevők törvényben meghatározott adatait a Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató által biztosított tárhelyen rögzítse a törvényben meghatározott célból. A Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A törvénymódosítással bevezetett tárhely feladatait a Vendég Információs Zárt Adatbázis (VIZA) rendszer látja el.
A VIZA egy többszörös, aszimmetrikus titkosítással védett informatikai rendszer, amelyben 2021. szeptember 1-jétől a magyarországi szálláshelyen megszálló minden vendég törvényben meghatározott személyes adatait titkosított módon tárolják. A szálláshely-szolgálató a vendégek adatait a tudomására jutást követő első év utolsó napjáig kezeli, tehát a VIZA rendszer legfeljebb két éven keresztül őrzi meg az oda beküldött adatokat, amelyeket kizárólag a rendőrség használhat fel bűnmegelőzési és bűnüldözési feladatainak ellátásához.
A VIZA rendszer mindannyiunk biztonságát szolgáló, szigorúan zárt és védett adattár, amelyre a jogszabályok által elrendelt, különlegesen szigorú biztonsági előírások vonatkoznak. A VIZA rendszer kizárólag titkosított adatot képes befogadni. Európa számos, évente több tíz millió turistát fogadó országában szintén hasonló a bejelentkezés módja. Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban, Németországban és Franciaországban is egyaránt használnak okmányolvasót a szálláshely-szolgáltatók, ezzel is meggyorsítva és megkönnyítve a bejelentkezést. Magyarország az elmúlt években sikeresen őrizte meg biztonságos úticél státuszát, többek között ennek is volt köszönhető a 2019. évi turisztikai rekord, amikor 16,5 millió vendég szállt meg hazai szálláshelyeken. A digitális érkeztetés újabb eszköz a szálláshely-szolgáltatók számára a minőségi szolgáltatásnyújtáshoz, és mindannyiunk biztonságának megőrzéséhez.
Törvényi felhatalmazás alapján a VIZA rendszerben tárolt titkosított adatokban kizárólag a rendőrség végezhet keresést informatikai eszközön keresztül. Keresés a bűnüldözés, a bűnmegelőzés, valamint a közrend, a közbiztonság, az államhatár rendjének, az érintett és mások jogainak, biztonságának és tulajdonának védelme, és a körözési eljárás lefolytatása érdekében indítható. A keresés eredményeként a rendőrség célzottan és kizárólag azt az információt ismerheti meg, hogy az általa megadott keresési feltételek szerinti személy mely szálláshely-szolgáltatónál szerepel igénybevevőként, mikor érkezett, és várhatóan mikor távozik vagy mikor távozott. Ezt követően – az adatkérés céljának megjelölésével – a rendőrség a szálláshely-szolgáltató által kezelt egyéb adatok továbbítását is kérheti, az adatszolgáltatást a szálláshely-szolgáltató térítésmentesen teljesíti.